lördag 11 september 2010

Besök hos Curt Agge




Vilken dag! I torsdags besökte jag Curt Agge och fick förmånen till en hel dags guidning genom hans samling. I hela sitt liv har Curt samlat konst parallellt med sitt eget konstnärskap. Och jag är djupt imponerad, både av Curt med hans konstnärsskap och samling. Här på bilden ses han med tre stycken alster av en viss Zidén :-)

På väggarna hängde konst som gör att man skulle kunna tillbringa dagar där för att hinna reflektera men roligast var att höra alla historier kring dom. För och inte tala om Curts berättelser om utställningar han haft i NYC, Paris och många andra platser. Och hur han lyckats leva på att vara konstnär i stort sett hela sitt liv.


Här finns, förutom den största bredd av konst jag någonsin sett, även tidningslöp och artiklar om Curt i en ofantlig mängd. Svensk Damtidning hade tydligen full koll på honom :-) När jag på slutet av dagen kliver in i hans ateljé ser jag att han är, som han också säger själv, lika produktiv som när han var 25.



Målning av Curt Agge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar